Marianne Aaris Andersen. Pressefoto

Debat: Dårlig opførsel bringer dig ikke forrest i køen

DEBAT Snart giver julehandlen ekstra tryk på i butikkerne. Som kunde skal du opføre dig ordentligt, når du tager på indkøb, og som arbejdsgiver skal du huske at bakke dine medarbejdere op.

Da jeg i sidste uge læste i Dagbladet Holstebro-Struer, hvad medarbejderne i dagligvarebutikkerne i Holstebro må stå model til, blev jeg som formand for HK Handel MidtVest ret så rystet.

I Netto i Vestergade havde en kunde kastet en Cocio-flaske efter en ung medarbejder, en kassemedarbejder fik kastet et rugbrød lige i hovedet, og en tredje medarbejder oplevede at få sendt et glas bearnaise sovs efter sig. Butikschefen fortæller til dagbladet, at det er hver uge, at Netto-butikken oplever en situation med en kunde.

Også i Bilka i Holstebro har de oplevet en skærpet tone blandt kunderne, der har opført sig truende, dog uden at være fysisk voldelige, skriver dagbladet.

Butikkerne i Holstebro er ikke alene. I Salling Group (Bilka, Netto og Føtex) er antallet af indrapporterede hændelser i stærk stigning. Antallet af tilfælde af vold, overfald og trusler er steget fra 13 samme tid sidste år til 39 i år.

Og en undersøgelse fra 2022 viser, at 80 procent af HK’s medlemmer indenfor butiksområdet i løbet af de seneste 12 måneder har oplevet at blive talt grimt eller nedsættende til af kunderne.

Derfor er vi i HK Handel gået sammen med Salling Group om en fælles indsats, som skal oplyse kunderne om problemerne med den hårde tone. Det er nemlig helt urimeligt, at man som butiksansat skal mødes med så grove ubehageligheder.

Der eksisterer øjensynligt en usund kultur, hvor kunder tror, at de kan tillade sig hvad som helst, og det er medarbejderne, der betaler prisen. De risikerer både at gå ned psykisk og miste arbejdsglæden.

I HK vil vi også gerne pege på vigtigheden af, at arbejdsgiverne kommer på banen. Medarbejderne skal ikke gå rundt med ondt i maven og frygt for at blive overfuset, uden ledelsen løfter en finger. Det er nemlig aldrig medarbejderen, der skal stå med ansvaret.

December er typisk en tid, hvor de butiksansatte arbejder rigtigt mange timer, fordi butikkerne holder længere åbent. Husk, at de butiksansatte også er mennesker, der skal have klaret indkøb af gaver og mad med mere til juleaften og de øvrige helligdage og have overskud til at være noget for familien, når de kommer hjem fra arbejde.

Det sidste kan være svært, hvis man i løbet af dagen er blevet mødt af ubehagelige bemærkninger fra utålmodige kunder. Så tag det roligt, når du er på julehandel - smil, sig tak og ønsk de butiksansatte en rigtig god jul. Dårlig opførsel bringer dig ikke forrest i køen.