Transportordfører Kristian Pihl Lorentzen (V) og transportminister Trine Bramsen (S) var meget velkomne gæster i Sparkær efter at have spillet en afgørende rolle i at få et trinbræt tilbage til byen efter 43 års fravær. Herren på el-scooteren er Flemming Jørgensen, der bliver boende i det parcelhus, der ligger på stationsgrunden, og han spøgte med ministeren om at åbne en kiosk ud mod perronen, når toget fra den 11. december 2022 kommer til at holde lige uden for hans vindue. Foto: Henrik Bagge

Ud og se med Kristian P: En transportminister krydser sit spor

Der var medvind til Trine Bramsen, da hun mandag på en rundtur i Viborg Kommune gjorde holdt tre steder i Østfjends

ØSTFJENDS Flagalleen blev luftet i det østfjendske, da transportminister Trine Bramsen (S) mandag under en miniturné rundt i Viborg Kommune lagde vejen forbi både Sparkær, Mønsted og Daugbjerg.

I Sparkær, der midt på eftermiddagen var det sidste af otte stop på en daglang rundtur i selskab med blandt andre MF og transportordfører Kristian Pihl Lorentzen (V), fik ministeren en modtagelse, der var en dronning værdig, da store dele af byen var mødt op for at hilse på.

Lillebyens længe nærede ønske om et trinbræt på togstrækningen Struer-Langå var nemlig en af de sager, der straks blev sat fut i, da Trine Bramsen den 4. februar 2022 tiltrådte som ny transportminister og som noget af det første forhørte sig hos Kristian Pihl Lorentzen om sager, der, efter hans mening, pressede sig mere på end andre.

Uden tøven pegede han på trinbrættet i Sparkær, der var endt på et bureaukratisk sidespor, men nu ved den nye ministers mellemkomst er tilbage på skinner med en vedtaget handlingsplan og finansiering, så en planmæssig indvielse af trinbrættet den 11. december 2022, når en ny køreplan træder i kraft, fremdeles synes uden yderligere forhindringer.

Og det har de ikke været sene til at anerkende i Sparkær, hvor et spøgefuldt forslag om at døbe det »Trinebrættet« godt nok blev venligt modtaget, men dog afvist af transportministeren som unødvendigt.

Svært at bevare pessimismen

Kristian Olesen, der er talsmand for Togudvalget i Sparkær, er igen begyndt at sove roligt om natten, efter sagen ellers i efteråret sandede fuldstændig til et sted mellem Transportministeriet og Banedanmark.

Ifølge ham har Banedanmark, der også var repræsenteret i Sparkær mandag, nemlig bestilt sporspærring på strækningen henover sommerferien, når et stort arbejde i Struer i forvejen pågår, og med det stillet i udsigt er det efterhånden svært at bevare pessimismen.

Kristian Olesen boblede da også af overskud, da han gjorde ministeren klogere på, hvor trinbrættet nøjagtig vil blive placeret, hvor parkeringspladser og cykelskur skal være, og hvilket arbejde, der stadig forestår for byens borgere med at rydde grunden til togstoppet for buskads og andet, inden Banedanmark går i gang, som man har lovet Viborg Kommune.

Også en anden Kristian, nemlig Pihl Lorentzen, så veltilfreds ud.

- Nu er det ikke til at løbe fra. Det holdt godt nok hårdt, men det var godt, vi fik sparket bolden i mål, sagde Venstres transportordfører.

Et stramt program

Trine Bramsen så også ud til at nyde det gode selskab i Sparkær, men sådan havde det nu været hele dagen.

- Egentlig har folk været glade og positive hele vejen rundt, og fællesnævneren har været de stærke lokalmiljøer, som, jeg synes, er det, der gør Danmark stærkt. At borgere med vidt forskellige liv forener sig om noget, de gerne vil have, uanset om det er et trinbræt eller en cykelsti. Og jeg kan kun have sympati for, at folk møder op, når jeg kommer herud og kigger, og forklarer, hvad det betyder for deres hverdag. Og der er ingen steder, hvor jeg er blevet skældt ud, forsikrede transportministeren på perronen.

Hun havde undervejs været i Silkeborg for at diskutere Hærvejsmotorvejen og også omkring ønskede projekter på infrastrukturen i Ans, Tange og Ørum, inden hun ramte Østfjends.

- De har lagt et stramt program for mig i dag, og der har været meget, der skulle ses, grinede Trine Bramsen.

- Men jeg har ikke mødt et eneste projekt, hvor jeg kunne sige, at det var helt urimeligt. Tværtimod.

Mere medvind til cykelsti

Lige inden det sidste stop i Sparkær havde hun brugt tid i både Mønsted og Daugbjerg, der sammen kæmper for en cykelsti mellem de to byer.

Den er et projekt, der, i modsætning til Sparkærs trinbræt, stadig er oppe i luften uden udsigt til at lande foreløbig.

Men selv om man ikke der var i kategorien for bindende tilsagn, kunne Kurt Mosgaard fra Mønsted og Omegns Lokalråd godt få øje på bevægelse i sagen, der ellers ikke har flyttet sig meget over årene trods velvilje fra både transportordførere på tinge og Cyklistforbundet.

- Der var rigtig godt med mennesker til kaffen i Daugbjerg og en god dialog med ministeren. Hun lagde meget vægt på at få sat gang i projekteringen, og det er i virkeligheden også det, vi har råbt på. En forudsætning for, at der kan ske noget, er at finde ud af, hvad cykelstien reelt koster, for lige nu er det bare nogle løse tal, der er slynget ud, sagde Kurt Mosgaard, der også er nyvalgt byrådsmedlem i Viborg for Venstre.

En tak op

Tre milliarder til cykelstier fra det seneste trafikforlig for 2022 er allerede brugt, så en eventuel cykelsti mellem Mønsted og Daugbjerg kommer tidligst på tale med en ny, stor cykelstipulje, der skal udmøntes i 2023.

Men det kan Kurt Mosgaard også sagtens vente på.

- Vi vil da hellere have pengene i 2023 end i 2035. Når det er sagt, så er ministeren selvfølgelig under pres fra mange andre også. Men jeg synes, det var et meget positivt møde, og både Kristian Pihl og Trine Bramsen har lovet at følge op på det. Og et besøg fra en minister er under alle omstændigheder en tak op.

For moderne politikere som Kristian Pihl Lorentzen (V) og Trine Bramsen (S) er det altid selfie-time, og med trinbrættets snarlige tilbagevenden til Sparkær, ser det gamle skilt fra stoppet, der ellers lukkede i 1979, pludselig både cool og retro ud. Foto: Henrik Bagge
Fra den 11. december 2022 vil toget stoppe i Sparkær i stedet for bare at suse forbi, som det gør her bag transportminister Trine Bramsen (S), der er flankeret af Kristian Olesen og Karin Stavnskær fra Toggruppen i Sparkær. Foto: Hans Peter Johansen