Foto: Steen Don

Højt skum på ølfestival: Den gode smag er humlen i det hele

Store og små bryggere mødtes i festligt lag og fordragelighed, da den udsolgte Salling Ølfestival lørdag blev afviklet for første gang

ØL Vidt og bredt i Kongeriget havde de opdaget, at der var noget i gære i Durup Hallen, da Salling Bryglaug lørdag havde premiere på Salling Ølfestival med masser af smagsprøver, livemusik, tips og tricks og en hel del klog snak rundt i krogene.

500 gæster var, hvad arrangørerne syntes, begivenheden kunne bære, og 500 gæster var, hvad der kom.

Derfor var det også en formand for Salling Bryglaug, Per Veile, der lørdag middag allerede en time efter åbningen kunne erklære arrangementet for en succes, mens det summede af liv omkring festivalens 16 stande.

- De første 300 kom jævnt hen over den første time, og så kommer de sidste 200 nok, inden der går så længe. Nu er det jo første gang, vi gør det, så vi var lidt i tvivl om, hvordan starten ville gå. Hvis nu de kom alle sammen på én gang, ville vi have et problem, men de er kommet stille og roligt, og der er ingen, der har stået i kø. Så vi er kommet rigtig godt i gang, siger Per Veile, mens man i det fjerne kan høre det første af to livebands, der har indtaget scenen i hallens store foyer, hvor man også kan snuppe en frokost fra det lokale Grillfætter Catering til en almindelig fadbamse.

Alle er velkomne

På Salling Ølfestival er ingen for fine til at være med, da store spillere som Thisted Bryghus og Hancock Bryggerierne blander sig med de helt små bryglaug.

- Det er helt bevidst, at vi har gjort det sådan, for vi kunne godt bare have inviteret alle de professionelle, men vi synes også, det er sjovt at få smagt på, hvad alle hobbybryggerne går og laver, siger Per Veile.

Blandt de deltagende hobbybryggere er det lille Nautrup Bryglaug fra Nordsalling bestående af blot to mand, der er kommet for at præsentere deres øl for offentligheden for første gang nogensinde, efter kun familie og venner hidtil har stiftet bekendtskab med blandt andet en øl indeholdende en helt lokal og selvplukket lyng.

Og ifølge Søren Pauls fra Nautrup Bryglaug har der foreløbig været fin feedback på bryglaugets portefølje.

- Det er vist godt nok. Der har i hvert fald været en del gæster forbi, siger Søren Pauls og giver et bud på, hvordan hans bryglaug adskiller sig fra de andre.

- Vi prøver at lave noget, der er lidt mere drikkeligt end så meget andet. Ikke alt for specielt, men stadig lidt anderledes fra almindeligt øl, måske bare med lidt mere af det hele. Vi sparer ingen steder, for det betyder ikke noget, hvad det koster. Vi skal jo ikke leve af det, siger Søren Pauls.

I stedet går de målrettet efter den bedste smag, og så har de endnu en ting for øje.

- Man må også godt kunne drikke sig fuld i det uden at blive mæt i maven først. Øl kan godt blive temmeligt tungt med for eksempel meget malt i, hvor man egentlig bliver mæt, inden man bliver fuld, siger Søren Pauls, der altså ikke har sat sine prioriteter over styr ved at blive brygger.

Til gengæld er det en sårbar beskæftigelse med mange variable, han og alle andre hobbybryggere har kastet sig over.

Således havde Sevel Bryglaug med beklagelse dagen før ølfestivalen måttet melde afbud, da hele deres ølproduktion var blevet inficeret, så de ingenting havde at stille op med.

Danmarks stærkeste øl

Flere standholdere har taget turen fra Vendsyssel, blandt andre Frederikshavn Bryghus, der er kommet med Danmarks stærkeste øl.

Den er på 37 procent, hedder Icebock No. 37 og koster 498 kroner for en halv liter.

Den er kommet i et begrænset oplag, og selv om den skal drikkes som en cognac eller whisky, har den en kraftig smag af øl, forsikrer producenten.

En anden standholder er kommet så langt væk fra som Odense, hvor Mjødladen til daglig holder til, og på Salling Ølfestival står de foran et iøjnefaldende banner med påskriften »Mjød er ikke øl.«

- Mjød er ikke øl. Mjød er vin brygget på honning. Vi må ikke kalde det portvin, men det er faktisk det, det ligner, mere end noget som helst andet, siger Johnny fra Mjødladen og afviser, at man dermed har lavet snigeren, for at komme med på en ølfestival.

- Vi blev inviteret, men vi sagde ja under den betingelse, at vi måtte tage det her banner med, fordi vi gerne vil udbrede kendskabet til mjød og fortælle, hvad det egentlig er. For tit, når vi er ude, har vi den oplevelse, at mange siger: »Nej, vi gider ikke det der sure øl.« Men her får vi en god og seriøs snak med folk. Og så kan vi også fortælle dem, at der ingen bi-virkninger er ved mjød, griner han og leverer dermed en lille vits om den honning, produktet er brygget på.

Også Per Veile afviser, at Mjødladen blot er med som det tynde øl. Han synes tværtimod, det passer fint med en enkelt mjødstand på ølfestivalen, så man også kan få stukket lidt til myten om, at øl og mjød blot skulle være to betegnelser for det samme produkt.

En stor opgave

I det hele taget er Per Veile glad for al den opbakning, initiativet har fået blandt både gæster og producenter.

- Det vil også gøre det nemmere for os at tiltrække flere producenter længere væk fra, siger han og nævner en kollega fra Esbjerg, der tøvede med selv at deltage med en stand, men nu er dukket op som gæst og har efterladt et visitkort med garanti om, at han gerne vil deltage næste gang efter at have set det.

- Hvis det bare er en lille, lokal messe med 100 mand, gider de ikke at bruge en hel lørdag på det, men når de ser, at der kommer så mange mennesker, så er det interessant, for så er der jo tale om nogen, der kender deres øl, siger Per Veile.

Han er en af blot en halv snes medlemmer af Salling Bryglaug, der da også har et lønligt håb om, at festivalen kan være med til at lokke flere ind i deres fællesskab.

Det har i sagens natur også været en stor opgave for det lille laug at binde an med en festival af den størrelse, men de har været gode til at få alt nedfældet i en drejebog, så det bliver meget nemmere at gå til næste gang.

- Men vi skal også være ærlige og sige, at der nok er gået lidt mere tid med det, end vi havde regnet med, siger Per Veile.

500 gæster er passende

Han er også glad for arrangørernes beslutning om at stoppe ved 500 gæster, hvilket giver masser af liv uden stor trængsel og kødannelse.

Andre steder er ølfestivaler blevet afviklet med dobbelt så mange mennesker på den halve plads.

- Så står man tæt, underdriver Per Veile, mens en gæst hos Salling Bryglaug nikker anerkendende ad en smagsprøve.

Dem fulgte der tre med af på indgangsbilletten, men ville man gerne smage på flere af de op imod 100 forskellige øl, der var på messen, kunne man selv supplere med et klippekort på 10 smagsprøver til en hund, eller, som Per Veile påpeger, 50 for en plov.

Med en gedigen succes i hus kan Salling Bryglaug allerede nu melde ud, at der med sikkerhed også bliver en Salling Ølfestival i 2023.

Foto: Steen Don
Foto: Steen Don
Foto: Steen Don
Foto: Steen Don